Thursday, October 17, 2013

HAJI YANG DITERIMA

Pada suatu musim haji, Abdullah Bin Mubarak yang sedang menunaikan haji telah tertidur di Masjidil haram. dalam tidurnya dia telah bermimpi dua orang malaikat turun ke bumi. salah seorang daripadanya telah berkata: 

malaikat 1: berapakah  bilangan orang yang menunaikan haji pada tahun ini?
malaikat 2: enam ratus ribu orang.
malaikat 1: berapa pula yang diterima?
malaikat 2:  tidak ada seorang pon, namun ada seorang yang tidak dapat enunaikan fardu haji tetapi ditrima hajinya sehingga semua orang yang menunaikan haji pada tahun ini diterima disebabkan berkat hajinya.
 dia adalah MUWAFFAQ seorang tukang kasut yang tinggal di damsyik.

Setelah Abullah bin Mubarak tersedar dari tidurnya, dia pun bangun lalu pergi ke damsyik. dia mencari orang yang bernama Muwaffaq itu sehingga bertemu. Abdullah lalu bertanya kepadanya bagaimana dia boleh mendapat darjat sedemikian. maka Muwaffaq pun memceritakan kisahnya yang sebenar. 
dia telah mengumpulkan wang sebanyak tiga ratus dirham hasil dari pekerjaannya membuat dan menampal kasut. oleh itu dia berniat untuk menunaikan haji.

pada masa itu, isterinya sedang hamil. suatu hari, isterinya tercium bau makanan masakan jirannya dan amat teringin unuk merasai masakan itu. lalu muwaffaq pon pergi ke rumah jirannya menyampaikan hasrat isterinya.
jirannya berkata: 

aku terpaksa membuka rahsia sebenar. sebenarnya anak-anakku yag yatim telah 3 hari tidak makan, maka aku ketuar mencari akanan untuk mereka. kemudia aku memjumpai bagkai himar maka aku potong sebahagian daginggnya dan bawa pulang untuk dimasak. jadi makanan itu halal bagi kami tetapi haram bagi kamu.

muwaffaq amat terharu mendengar kisah jirannya itu. dia pon lalu pulang ke rumahnya dan mengambil wang tiga ratus dirham yang dikumpulkan selama ini dah  diberikan kepada wanita itu sebagai perbelanjaan anak-anak yang yatim. sebab itulah dia tidak dapat menunaikan haji pada tahun itu. dengan berkat keikhlasan membantu jirannya itu, ALLAH telah mmberikan ganjaran pahala haji.

Muwaffaq menambah lagi....
Sebenarnya hajiku berada di depan pintu rumah jiranku..

No comments:

Post a Comment